Radom - sprawa Dworca Autobusowego w Radomiu - radomska Lewica wnioskuje o jego odtworzenie lub budowę nowego - c. dalszy starań:
Członkowie Lewicy - jak wcześniej podkreślono są zaniepokojeni faktem, że tak duże miasto jak Radom nie posiada obecnie własnego Dworca PKS. Temat ten był wielokrotnie poruszany przez członków i przedstawicieli Lewicy. Na spotkaniu Nowej Lewicy z Posłem na Sejm RP IX Kadencji Krzysztofem Gawkowskim, jakie odbyło się w dniu 23 sierpnia 2021r. w Radomiu temat ten został posłowi zasygnalizowany i w efekcie została złożona przez Posła interpelacja poselska do Ministra Infrastruktury.
Odpowiedź, na interpelację, którą otrzymaliśmy od Ministra Infrastruktury [cytujemny odpowiedź poniżej] jest dla naszego środowiska bardzo niepokojąca. Świadczy o tym, że władza PiS w sprawie Dworca w ogóle nie liczy się z oczekiwaniami i postulatami mieszkańców Radomia i pogłębia wykluczenie komunikacyjne regionu radomskiego. Dlatego też nie będziemy ustawać w naszych staraniach o przywrócenie lub budowę nowego Dworca PKS dla miasta Radomia i całego regionu, czego efektem są uwagi i propozycje zgłoszone do udzielonej odpowiedzi przez Ministra Infrastruktury. Nasze postulaty zostały także przekazene do władz samorządowych Województwa Mazowieckiego oraz Prezydenta miasta Radomia i liczymy, że pozostaną one bez odzewu, dzięki czemu chcemy zmienić oblicze naszego miasta. Także liczymy na lokalne środki masowego przekazu, które będą wspierać naszą inicjatywę.
Poniżej zapraszamy do lektury naszych uwag i propozycji oraz uzyskanej odpowiedzi od Ministra Infrastruktury:
Treść uwag i propozycji zgłoszonych przez radomską Lewicę, będących odpowiedzią na otrzymane do wiadomości pismo Ministra Infrastruktury - w związku z interpelację Posła Krzysztofa Gawkowskiego z dnia 05 września 2021r. w sprawie Dworca Autobusowego w Radomiu:
Radom, dnia 09 grudnia 2021r.
Sz.P. Krzysztof Gawkowski
Poseł na Sejm RP
Warszawa
Rada Miejska Nowej Lewicy w Radomiu uprzejmie dziękuje Panu za zgłoszona interpelację poselską w sprawie odtworzenia lub budowy nowego dworca PKS w Radomiu.
Otrzymaliśmy kopię pisma Ministra Infrastruktury kierowanego do Pani Marszałek Sejmu, odpowiadającego na Pańską interpelację z dnia 09 listopada2021r. Znak sprawy DTK-5.054.134.2021.
Po głębokiej analizie tegoż pisma chcemy zgłosić uwagi i propozycje:
1. Pan Minister, wyrażając zgodę na dokonanie przez PKP S.A sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonych w Radomiu wraz z prawem własności zabudowy części budynku dworca PKS-dokonał de facto likwidacji dworca PKS w Radomiu. Zachodzi więc pytanie, czy Pan Minister zastanowił się nad konsekwencjami dla Radomia i mieszkańców Radomia, okolicznych gmin oraz pasażerów krajowych i zagranicznych.
Z wyjaśnień zawartych w piśmie wynika brak konsultacji z władzami samorządowymi, zarówno w sprawie likwidacji dworca jak i odtworzenia bądz budowy nowego dworca PKS.
2. Z informacji Pana Ministra wynika brak wiedzy na temat obecnej siatki połączeń pomiędzy Radomiem a okolicznymi gminami oraz liniami krajowymi i międzynarodowymi w przewozach autobusowych.
3. Pan Minister nie wykazał żadnej inicjatywy dla rozwiązania powyższego problemu społecznego jak i komunikacyjnego. Przykład Radomia-likwidacja dworca PKS to poważny cios dla ludności i miasta Radomia. Dzisiaj w okresie zimy ludzie marzną bez możliwości schronienia się w ciepłych pomieszczeniach.
Kolejne pyatnie do Rządu RP i przede wszystkim do Pana ministra, czy tak mają wyglądać działania na rzecz pasażerów i czy temu wg Ministerstwa ma służyć walka Rządu z wykluczeniem komunikacyjnym?
Nadto istniejący Dworzec PKS pełnił znaczącą rolę w rozwoju miasta i regionu oraz kraju. Jego lokalizacja w centrum Radomia obok dworca PKP gwarantowała w miarę optymalne obsłużenie pasażerów , wszystkich linii autobusowych jak i pasażerów linii kolejowych.
Biorąc pod uwagę wszystkie aspekty niniejszej sprawy, - Rada Miejska Nowej lewicy w Radomiu uprzejmie prosi Pana Posła o ponowne wystąpienie do Władz Samorządowych Województwa Mazowieckiego, Wojewody Mazowieckiego oraz Prezydenta Miasta Radomia o zorganizowanie niezbędnych działań na rzecz odtworzenia dworca PKS w możliwie krótkim czasie.
Znając Pana z przychylności dla rozwiązania problemów Radomia i Regionu liczymy na Pańską skuteczność.
Z wyrazami szacunku
Przewodniczący Rady Miejskiej Nowej Lewicy w Radomiu
Waldemar Kaczmarski
Do wiadomości:
1. Marszałek Województwa Mazowieckiego
Adam Struzik
2. Prezydent Miasta Radomia
Radosław Witkowski
Treść odpowiedzi Ministra Infrastruktury na zgłoszoną interepelację poselską Posła na Sejm RP Krzysztofa Gawkowskiego w sprawie dworca autobusowego w Radomiu:
MINISTER INFRASTRUKTURY Warszawa, dnia 09 listopada 2021 r.
Znak sprawy: DTK-5.054.134.2021
Pani
Elżbieta Witek
Marszałek Sejmu RP
Szanowna Pani Marszałek,
odpowiadając na interpelację nr 26756 Posła na Sejm RP Krzysztofa Gawkowskiego w sprawie odtworzenia
dworca autobusowego w Radomiu, przedstawiam poniższe informacje.
Ad 1. Czy Ministerstwo - we współpracy z władzami samorządowymi oraz wojewodą – planujew Radomiu odtworzenie (bądź budowę nowego) dworca PKS, tak by osoby czekające na peronach,szczególnie w okresie jesienno-zimowym mogły schronić się w ogrzewanych pomieszczeniach?
Kiedy? Gdzie? Czy znane są już warunki współpracy? Jeśli NIE, to dlaczego?
Ad 2. Czy Ministerstwo wydało opinię w sprawie sprzedaży dworca PKS? Jak ona brzmiała?
Minister Infrastruktury w dniu 8 kwietnia 2020 r. na podstawie art. 18 ust. 2, 2e i 4 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego ,,Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. z 2020 r. poz. 292 z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodekspostępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256) wyraził zgodę na dokonanie przez PKP S.A.czynności prawnej polegającej na sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonychw Radomiu, oznaczonych w ewidencji gruntów jako działki nr 3/20 i nr 3/114, obręb 146301_1.0091,Śródmieście 2, jednostka ewidencyjna M. Radom, wraz z prawem własności zabudowy (część budynkudworca PKS) na rzecz nabywcy wyłonionego w drodze postępowania przetargowego.
Ministerstwo Infrastruktury nie jest właściwym podmiotem w zakresie spraw związanych z budową lub odtworzeniem dworców autobusowych w Polsce, w tym dworca autobusowego w Radomiu. Postanowieniaustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 919 i 1005) oraz regulacje ustawy z dnia z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1371)nie stanowią o obowiązku spoczywającym na ministrze właściwym do spraw transportu w zakresie budowy,remontu i utrzymania dworców autobusowych.
Ad 3. Czy Ministerstwo dysponuje środkami (i w jakiej wysokości), by dofinansowywać utrzymywaniedworców autobusowych oraz kolejowych w związku z szeroko zapowiadaną przez Rząd walkąz wykluczeniem komunikacyjnym oraz rozwojem mniejszych ośrodków miejskich? Jeśli TAK, proszęo podanie nazw programów funkcjonujących w latach 2018-2021 w odniesieniu do gmin, powiatóworaz miast na prawach powiatów wraz z zestawieniem posiadanych budżetów.
System organizacji przewozów autobusowych w Polsce w chwili obecnej ma dwojaki charakter. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, organizatoramipublicznego transportu zbiorowego w przewozach autobusowych są jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki na poziomie gminy, związku międzygminnego, powiatu, związku powiatów, związku powiatowogminnego, związku metropolitalnego lub województwa. Zadaniem organizatorów publicznego transportu zbiorowego jest planowanie rozwoju transportu, organizowanie transportu zbiorowego oraz zarządzanie publicznym transportem zbiorowym na swoim obszarze. Minister właściwy do spraw transportu nie jest organizatorem publicznego w zakresie transportu zbiorowego przewozów autobusowych.
Przewozy pasażerskie realizowane są również przez przedsiębiorców transportowych świadczących usługi komercyjne, podejmowane z inicjatywy własnej przewoźników autobusowych. Istotnym warunkiem prowadzenia takiej działalności jest odpowiedni potok podróżnych, który daje możliwość uzyskiwania przychodów ze sprzedaży biletów na poziomie zapewniającym pokrycie kosztów ich świadczenia.
W tym miejscu należy również wskazać, że przepisy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym nie regulują spraw związanych ze strukturą własnościową dworców autobusowych w Polsce. Ponadto Ministerstwo Infrastruktury nie jest właściwym w zakresie spraw związanych z aktualnie funkcjonującymi programami pomocowymi w zakresie dofinansowania utrzymywania dworców autobusowych.
Jednocześnie w odniesieniu do dworców kolejowych należy wskazać, że funkcjonują one w ramach reżimu obiektów infrastruktury usługowej zgodnie z dyrektywą 2012/34/UE, inkorporowaną w polskim systemie prawnym przepisami ustawy o transporcie kolejowym. W oparciu o powyższe przepisy w ramach obiektu infrastruktury usługowej zarządca dworca (stacji pasażerskiej) uprawniony jest do pobierania od przewoźników kolejowych opłaty za korzystanie z obiektu infrastruktury usługowej obejmującej w uproszczeniu koszty funkcjonowania obiektu oraz rozsądny zysk.
Ad 4. Czy Ministerstwo posiada wiedzę, jakiej wysokości środki na codzienne utrzymanie dworca zaoszczędziły spółki PKS i PKP w związku z jego sprzedażą?
W związku ze sprzedażą nieruchomości PKP S.A. zaoszczędziła środki w kwocie ok. 57 000 zł rocznie. Jednocześnie informuje, że Ministerstwo Infrastruktury nie jest dysponentem danych Spółki PKS.
Ad 5. Jak wygląda obecna siatka połączeń pomiędzy Radomiem a okolicznymi gminami w regionie, które są finansowane, bądź współfinansowane z budżetu państwa? Którzy prywatni przewoźnicy otrzymują dofinansowanie na prowadzenie kursów? Czy Ministerstwo dysponuje statystykami, ile osób z nich korzysta?
Do 2019 r. w Polsce dominowały przewozy uruchamiane przez przewoźników komercyjnych. Jednostki samorządu terytorialnego nie podejmowały się organizacji przewozów o charakterze użyteczności publicznej, argumentując swoje decyzje brakiem wsparcia finansowego na uruchomienie takich przewozów. W celu zachęcenia samorządów do organizacji połączeń autobusowych, resort infrastruktury przygotował skuteczne mechanizmy wsparcia finansowego, które zawarte są w ustawie z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 717 i 802).
Ustawa przewiduje wsparcie ze środków budżetowych dla organizatorów publicznego transportu zbiorowego na uruchamianie nowych linii komunikacyjnych oraz odtworzenie połączeń, które zostały zlikwidowane (z wyłączeniem przewozów realizowanych w ramach komunikacji miejskiej). Wsparcie jest przekazywane za pośrednictwem wojewodów jako dofinansowanie przez rząd zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie autobusowej komunikacji publicznej. W ramach Funduszu organizatorzy otrzymują dopłatę do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Informuję, że w 2019 r. dysponent Funduszu dokonał podziału na poszczególne województwa kwoty w wysokości 300 000 000 zł przeznaczonej na dofinansowanie realizacji zdań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Wojewodowie wydatkowali kwotę w wysokości 10 032 758,86 zł.
W ramach środków wydatkowanych przez Wojewodów na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, w 2020 r. dopłatę przekazano 435 organizatorom publicznego transportu zbiorowego. Przewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej wykonywane były na 2 834 liniach komunikacyjnych, które zostały częściowo sfinansowane ze środków Funduszu. Wojewodowie wydatkowali kwotę w wysokości 139 055 152,59 zł z puli 800 000 000 zł.
Ministerstwo Infrastruktury obserwuje rosnące zainteresowanie programem przez organizatorów publicznego transportu zbiorowego. W ramach przeprowadzonych do tej pory naborów wniosków w 2021 r., na dzień 18 sierpnia br., dopłatą z Funduszu objęto 4 070 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 435 648 554,71 zł.
Z informacji przekazanych przez Wojewodę Mazowieckiego wynika, że w 2019 roku, w ramach naboru wniosków o objęcie w 2020 roku dopłatą ze środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, do ww. organu wpłynęły dwa wnioski dotyczące linii komunikacyjnych, których przebieg obejmował miasto Radom. Wobec stwierdzonych braków formalnych w złożonych wnioskach oraz faktu, że gmina organizująca publiczny transport zbiorowy na terenie miasta wyczerpuje definicję komunikacji miejskiej wyrażoną w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, wnioski Gminy Wolanów oraz Gminy Jastrzębia nie zostały objęte dopłatą.
Należy jednak zaznaczyć, że w kolejnym naborze wniosków Gmina Jastrzębia ponownie wystąpiła o objęcie dopłatą ze środków Funduszu linii komunikacyjnych, których zasięg nie wykracza poza obszar terytorialny gminy. Niniejszy wniosek został objęty dopłatą.
Z wyrazami szacunku,
Dokument podpisany elektronicznie przez:
z upoważnienia Ministra Infrastruktury
Andrzej Bittel
Sekretarz Stanu
Fotki z obecnego stanu Dworca PKS w Radomiu:
Opr. i zdjęcia bb, jl, al.